כל עסק רוצה לקדם את עצמו ובעיקר את המותג שהוא בנה, ויש דרכים רבות לעשות זאת, במיוחד בעידן האינטרנט. כמובן שקידום המותג דורש מחשבה מעמיקה, השקעה כספית ולא מעט מאמץ, אך עסק שהמותג שלו משווק ומקודם כמו שצריך, ירוויח רבות מכך בטווח הארוך. כיצד עושים זאת? כיצד משווקים ומקדמים את המותג של החברה באמצעות רעיונות מקוריים ודרכים חכמות? על כך בכתבה הבאה.
דרכים מרכזיות לשיווק המותג
יש כמה דרכים אשר באמצעותן ניתן לקדם ולשווק מותגים, והמרכזיות שבהן הן גם הפופולאריות ביותר, למשל – שיווק באמצעי התקשורת (טלוויזיה, רדיו ועיתונות), פרסום ויחסי ציבור, שיווק מדלת לדלת (פחות מקובל היום), וכמובן – שיווק וקידום באינטרנט. ההתפתחויות הטכנולוגיות של השנים האחרונות, גרמו לכך שחלק משיטות השיווק המסורתיות כמעט ונעלמו (למשל שיווק מדלת לדלת), חלק ירדו ממעמדן (שיווק וקידום ברדיו למשל), חלק שמרו על כוחן (שיווק ופרסום בטלוויזיה), ומדיום אחד עלה לגדולה באופן מסחרר – האינטרנט כמובן. באמצעות האינטרנט ניתן לקדם כמעט כל מותג – החל מהמותגים הגדולים והמוכרים ביותר (קוקה קולה, נייקי, לגו וכו'), ועד למותגים קטנים הנמצאים בתחילת דרכם. האינטרנט יכול לסייע במיוחד דווקא למותגים הקטנים שאין להם יותר מדי אמצעים לפרסומים בסכומי עתק. באמצעות שיווק חכם ויעיל באינטרנט (בעיקר באתרים שיווקיים, בלוגים, פורומים ורשתות חברתיות), ניתן לקדם מותגים בצורה נהדרת ובעלות נמוכה מאוד. השיווק באינטרנט הוא לרוב מפולח מאוד, ואנשי המקצוע בתחום יודעים בדיוק למי לפנות (כלומר לאיזה קהל יעד) וכיצד לפנות (באמצעות מיילים, רשתות חברתיות, בלוגים וכו'). בניגוד לפרסומת בטלוויזיה המיועדת לציבור הרחב (ואין למפרסמים כמעט שליטה מי יצפה בפרסומת ומי לא יצפה), באינטרנט ניתן לפנות באופן ישיר וממוקד לקהל היעד הספציפי של המותג. הרשתות החברתיות, מנועי החיפוש ושאר ההתפתחויות של שני העשורים האחרונים, קידמו מאוד את השיווק הממוקד, וסייעו ללא מעט מותגים קטנים להפוך לגדולים יותר ולצמוח תוך זמן קצר ובעלות נמוכה יחסית.
רעיונות נוספים לקידום מותגים
אך מעבר לאמצעי התקשורת המוכרים ולאינטרנט, יש שיטות נוספות לקידום מותגים. למשל – שיווק באמצעות תיקי ספורט – הדפסת המותג על התיק שילווה את בעליו את חדר הכושר, או לטיול בחיק הטבע יכול להפיץ את המסר ולהביא לתודעת רבים את עצמם היותו של העסק. אפשרות אחרת היא שיווק גרילה, שיווק באמצעות מבצעים ופרסים, המצאת מוצרים המקדמים את המותג (במיוחד בתחומים כמו הלבשה, טלוויזיה, ספורט ועוד), שיווק סלולרי, שיווק באמצעות אירועים, תערוכות, סדנאות ועוד. כל הדרכים הללו יכולות לקדם מאוד את המותג, אך יש להתאים את צורת השיווק לסוג המותג. ישנם מותגים שאין טעם לשווק אותם באמצעות תערוכות, ואילו למותגים אחרים תערוכת ענק יכולה להיות מקדם מכירות נהדר.
שיווק וקידום מוצרי ספורט
בתחום הספורט יש דרכי שיווק רבים בעיקר בשל הפופולאריות הרבה של הספורטאים עצמם. נעלי כדורגל של מסי או רונאלדו, תיקי ספורט של ניימאר או שחקנים מפורסמים אחרים, חולצות עם מספרים של כדורגלנים ואפילו מימיות לבית הספר, הם אמצעי שיווק מקובלים מאוד כיום. יש כיום אין ספור אביזרי ספורט המיועדים לקידום מותג מסויים ושוק זה מגלגל מיליארדי דולרים. תיקי ספורט למשל, יכולים להוות כלי שיווקי מצויין לא רק לחברות ומוצרי ספורט, גם למכוני כושר וריקוד, מותגי אופנה ואפילו חברות בתחומים אחרים (אלקטרוניקה, מחשבים ועוד). ישנם גם לא מעט גאדג'טים המקדמים מוצרי ספורט שונים. למידע נוסף על אודות מוצרי ספורט ניתן להיכנס לכאן.
שיטות שיווק ישירות לקידום המותג
שיטות שיווק נוספות של מותגים שלא באמצעות האינטרנט מבוססות על שיווק ישיר, שיטה בה קיים קשר ישיר בין המוכר לקונה הפוטנציאלי. למשל – משלוח של מכתבים, גלויות ופליירים ישירות לכתובות של הלקוחות, שימוש מושכל בטלפון (טלמרקטינג), וכמובן גם שימוש יעיל בעולם הסלולארי (שליחת מסרונים שיווקיים, שימוש בחיפוש ממוקד באמצעות הטלפון הסלולארי ועוד). וכמובן, תמיד יש את השיטה הישנה והטובה (אך הפחות מקובלת כיום) של שיווק וקידום המותג מדלת לדלת.
לסיכום, ישנן דרכים רבות לקידום המותג שלכם, בין אם הוא קטן, בינוני או גדול, ועל כל חברה לבחור את הדרך המתאימה ביותר למותג, לצרכים ולתקציב של החברה.