אם אתם לא מכונאים, או מכונאים בנשמה, או אנשים עם הבנה טכנית בסיסית ברכב וזמן פנוי – כנראה שמבחן הרישוי למכונית שלכם הוא כאב ראש כרוני שחוזר פעם בשנה.
זאב נחמנזון
אם אתם לא מכונאים, או מכונאים בנשמה, או אנשים עם הבנה טכנית בסיסית ברכב וזמן פנוי – כנראה שמבחן הרישוי למכונית שלכם הוא כאב ראש כרוני שחוזר פעם בשנה. החוויה הזו גוזלת זמן, עולה הרבה כסף וכמעט תמיד מלווה בחשש ש"האוטו לא יעבור", לפעמים, זו יכולה להיות פסילה על דבר קטן שבקטנים ועדיין נצטרך לתקן אותו ולעבור שוב את הבדיקה, או לפחות חלק ממנה. כמו את רוב כאבי הראש, גם את זה ניתן למנוע, או לפחות לצמצם משמעותית, עם מעט הכנה מראש.
אין דקה 90
כחודש חודשיים לפני מועד פקיעת תוקף הרישיון יישלח אליכם רישיון רכב חדש אך לא מאושר וחתום. נסיעה ללא רישיון היא עבירה חמורה על החוק ונושאת עונשים קשים בתוכה, וחשוב לציין כי זו אחריותכם לוודא כי קיבלתם את הרישיון. עם הטכנולוגיה של ימינו מאד קל לסמן בלוח השנה בסמארטפון שלכם את תאריך פקיעת תוקף הרישיון, ולשים לעצמכם תזכורת (אפילו שתיים) כחודש לפני התאריך. כך תוכלו לנהל מעקב ולוודא שאכן קיבלתם אותו. במידה והרישיון לא נשלח אליכם בדואר או מתעכב – תוכלו לבדוק מול משרד התחבורה היכן הוא, ובמידת הצורך אף להנפיק רישיון חלופי. בהנחה והרשיון אצלכם – דאגו לגשת לטסט עד מספר ימים לפני פקיעת התוקף ולא ברגע האחרון. במידה וקיימת איזו תקלה שמונעת מהרכב – משמעות הדבר היא שהרכב עם רישיון שאינו בתוקף, והנ"ל נושא אותו הדין כמו נסיעה ללא רישיון כלל.
רישיונות? בבקשה!
השלב הראשון בבחינת הרישוי הוא הצגת המסמכים הנדרשים. ככל שתגיעו מוכנים יותר יהיה לכם קל יותר לעבור את החלק הזה, ובנוסף אם תגיעו מסודרים ומאורגנים זה יקל גם על הבוחן עצמו, מה שגם יכול לסייע לכם בטסט. למבחן עלינו לגשת עם 4 מסמכים: טופס הבחינה, ביטוח רכב בתוקף, תעודה מזהה וטופס אגרת רישוי. את טופס אגרת הרישוי חשוב מאד לשלם מבעוד מועד וכשאתם מציגים אותו צריכה להופיע עליו חותמת הבנק. במקרה הצורך ניתן לשלם גם ביום הבחינה בבנק הדואר (ברוב מכוני הבדיקה בארץ יש סניפים קטנים של בנק הדואר בתוך שטח המכון, בדיוק למטרה זו). את טופס הבדיקה ניתן לקבל בקופת מכון הבדיקה, לאחר ששילמתם את עלותה. רישיון נהיגה הוא אמצעי הזיהוי שלכם וכדאי לוודא מבעוד מועד כי הוא בתוקף, וביטוח רכב מלכתחילה אמור להיות תמיד בתוך המכונית. השתדלו להציג גם ביטוח מקיף או ביטוח צד ג', שמעיד על הקפדה על החוק, ועל רצינותכם כנהגים. במידה ומישהו אחר מטעמכם ניגש למבחן הרישוי דאגו לצייד אותו בטופס ייפוי כוח חתום על ידיכם. אל תגיעו לרגע הבחינה בלי המסמכים המחייבים האלו, ותתחילו ברגל (או גלגל) ימין.
קפיצה קטנה למוסך
הנחת היסוד היא שאם קיימת ברכבכם תקלה רצינית – היא מלכתחילה תמנע ממנו לנסוע באופן תקין, כך שמבלי לטפל בה – אין בכלל טעם לגשת לטסט. כאשר מדובר בתקלות קטנות או חשש לכאלו – תמיד שווה לקפוץ למוסך שלכם לבדיקה קטנה. מכונאי מנוסה יוכל להגיד לכם בקלות אם יש בעיות שאתם לא תמיד תוכלו לשים לב אליהם – צמיגים יבשים, אורות מכוונים, בלמים תקינים, נזילות קטנות – כל אלו ועוד הם בעיות שאיש מקצוע יוכל לאתר ולתקן, בדרך כלל באופן מהיר וטוב. כמעט כל המוסכים מציעים שירות של הכנת רכב לטסט, ורובם הגורף מציע לקיחת הרכב לטסט והעברתו. התשלום עבור שירות זה נמוך יחסית, ואם זהו מוסך שאתם מטפלים בו ברכבכם באופן קבוע – סביר מאד להניח כי לא ייגבה מכם תשלום כלל. קחו בחשבון שכאשר מכונאי ניגש מטעמכם לטסט – הוא בדרך כלל מכיר את הבוחנים ובטוח מכיר את כללי בחינת הרישוי על בוריים, כך שהרכב יעבור בהצלחה מובטחת. לפעמים שווה להשקיע בתוספת הזו, לחסוך זמן ולדעת כי הרכב עבר בקלות.
הבוחן נמצא בדברים הקטנים
ללא קשר לבדיקות המקדימות שאנו ממליצים לערוך במוסך – ישנם המון דברים קטנים שאי הבחנה וטיפול בהם טרם הכניסה לטסט – עלולים להביא לפסילת הבדיקה. את רוב התיקונים הקטנים האלו בדרך כלל ניתן לבצע במכון הבדיקה עצמו תמורת תשלום, אך המשמעות היא כי צריך לבצע בחינה נוספת, ולמרות שהיא קצרה יותר – היא עולה עוד כסף, וחבל.
את הבדיקות הכלליות הבאות ניתן לבצע באופן עצמאי ולטפל בהן בקלות:
- הנורות ברכב עובדות – בצעו איתותים, בלימות (במקום), הדליקו פנסים, אורות ואורות גבוהים. בקשו ממישהו לוודא כי אין נורות שרופות. במידה ויש – החליפו בעצמכם או בקשו מכל חשמלאי רכב ומוכר חלפי רכב כי יחליף עבורכם.
- תקינות מגבים – הפעילו אותם. אם הם עובדים ואינם חורקים או סוחבים אבק – המשיכו כרגיל. אם לא – החליפו מגבים אצל כל מוכרי חלקי רכב או תחנת דלק.
- זיהום אוויר – אם רכבכם מעלה עשן – וודאו כי אין בעיטה במערכת הפליטה. אם אתם בספק – גשו למוסך. בכל מקרה מומלץ לרכוש תוסף דלק ולהשתמש בו ביום הטסט.
- לוחיות תקינות – לוחיות הזיהוי של הרכב חייבות להיות שלמות, נקיות וישרות על מנת שהוא יעבור טסט. במידה והן לא – החלפה לוחית זיהוי צריכה לעלות כ-50 ₪. החליפו אותה לפני הבחינה.
- אביזרי בטיחות – בדיוק כשם שאתם נדרשים להציג מסמכים תקפים, עליכם לוודא כי ברשותכם גם את כל אביזרי הבטיחות תקינים ושלמים – משולש אזהרה, גלגל חלופי, מגבה ומפתח גלגלים, וכמובן, אפוד זוהר. אם חסר משהו – השלימו.
זכרו כי מעבר להכנה הזו – רכב שעובר טסט הוא גם רכב תקין ובטיחותי לנסיעה. זו מטרתה האמיתית של הבדיקה.
דרך צלחה.