שוב מגיע התאריך הזה בשנה שבו צריך לקחת את הרכב לטסט שנתי. שוב עולה הלחץ והחששות ותחושת הסלידה מהמחשבה על שמן, דלק, צמיגים ותורים ארוכים. איך אפשר להפוך את התהליך לקל ומהיר בהרבה? עושים סדר
שוב מגיע התאריך הזה בשנה שבו צריך לקחת את הרכב לטסט שנתי. שוב עולה הלחץ והחששות ותחושת הסלידה מהמחשבה על שמן, דלק, צמיגים ותורים ארוכים. איך אפשר להפוך את התהליך לקל ומהיר בהרבה? עושים סדר
ענת פלדמן
להעביר את הרכב טסט זה לא כיף גדול. ראשית יש את נושא התורים והניירת ואחר כך צריך להתמודד עם חוסר הודאות – האם הרכב יעבור או לא? תכלס, אפשר להפוך את החוויה למעט פחות מלחיצה על ידי היכרות עם הנהלים והכנה מוקדמת אשר גם ישפרו את סיכוי הרכב לעבור על המכה הראשונה וגם יורידו את מינון האי ודאות שתורם למפלס הלחץ והחששות.
ראשית – ניירת
הבקשה לחידוש רישיון הרכב מתקבלת פעם בשנה. רכבים חדשים מקבלים פטור בשנתיים הראשונות ממעבר טסט, ואם הרכב נקנה עם ליסינג – בשנה הראשונה. גם אם לא צריך להעביר את הרכב טסט, יש לשלם את אגרת רישיון הרכב. הבקשה אמורה להגיע בדואר לבעל הרכב, לכתובת הרשומה בתעודת הזהות. גם אם הבקשה לא הגיעה, הדבר אינו פוטר את בעל הרכב מתשלום האגרה ומעבר טסט. יש היום המון אפשרויות לשלם את אגרת הרכב – טלפון, אינטרנט, רישיומט (עמדות אוטומטיות לחידוש רישיונות רכב ונהיגה) או באחד הבנקים.
תשלום דרך הרישיומט ניתן לביצוע רק על ידי כרטיס האשראי של בעל הרכב. את הטופס שהגיע בדואר יש לשמור בכל מקרה, הטופס כולל ייפוי כח, תוספת שאינה מתקבלת באמצעות הרישיומט. אם התשלום מתבצע דרך הטלפון או האינטרנט – עשי זאת זמן רב מראש כיוון שהרישיון המשולם יגיע בדואר תוך מספר שבועות. במידה ואגרת רישיון הרכב שולמה ורישיון הרכב לא נשלח, ניתן לפנות אישית למשרד הרישוי לקבלת רישיון רכב חדש בהצגת תעודת זהות של בעל הרכב ושל מי שהגיע בפועל לקחת את הרישיון.
הכנות לפני הטסט
צ'ק ליסט בסיסי כדי לוודא שלא תלכי לטסט לחינם:
- אורות: אורות רגילים (מקדימה ומאחור), איתות (גם בצדי הרכב), עורות ערפל, אורות בלימה.
- ציוד נלווה: גלגל רזוורבי, ג'ק, מפתח ברגי הגלגלים ומשולש אזהרה – כל אלו אמורים להיות בתא המטען. בתא הנוסעים מאחור אמור להיות אפוד זוהר ופח פלסטיק קטן.
- לוחית הרישוי במצב תקין. אם הספרות לא מאד ברורות תוכלי לעבור עליהן בטוש שחור עמיד בפני מים. יש 2 סדרות פגומות של לוחיות רישוי (הצבע הצהוב דוהה) שעדיין יש עליהן אחריות משנים 2013, 2014: חפשו ארבע ספרות על לוחית הרישוי – שתי הספרות האחרונות הן של שנת ייצור הלוחית.
- תקינות המגבים – שימי לב שהגומי לא שרוט או יבש ושהמגבים (לא לשכוח את המגב האחורי) מנקים את חלון הרכב ללא השארת פסים.
הטסט כולל בדיקות נוספות למשל עכירות מכסי הפנסים, גומיות ומערכת הבלימה, פליטת גזים ודליפות מהמנוע. בדיקות אלו קשה יותר לבצע לבד תוכלי לבדוק אותן עוד לפני הטסט באמצעות הכנסת הרכב לבדיקה מקדימה במוסך מורשה. לכל סוג רכב יש מוסכים המורשים שלו, המוסך המורשה הוא מוסך שנמצא תחת פיקוחו של משרד התחבורה אשר מוודא שהמוסך עובד בסטנדרטים מסויימים לביצוע עבודות ברכב. בנוסף לכך יש מוסך מורשה לרכב ספציפי מטעם היבואן, כך למשל אם תקחי את הרכב למוסך מורשה פורד תוכלי לדעת שהמוסך עומד בסטנדרטים של משרד התחבורה וכן בסטנדרטים של היבואן – פורד.
תמורת תשלום לא גדול אפשר גם לבקש מהמוסך להעביר את הטסט בעצמם. כדי לעשות זאת יש להשאיר בידי המוסך תעודת זהות של בעל הרכב, תעודת ביטוח חובה בתוקף, רישיון הרכב לאחר תשלום וייפוי כח – אותו ספח שהופיע בדואר בצמוד לבקשה. גם אם החלטת להעביר את הרכב טסט בעצמך, כדאי להקדים לטסט טיפול שנתי ובדיקה לקראת טסט. אם הרכב הוא בן למעלה מ-15 שנים, ממילא תצטרכי להוסיף לכל הניירת הנדרשת גם אישור ממוסך רשמי על כך שמערכת הבלמים נבדקה ונמצאה ראויה. ההכנה האחרונה שכדאי לעשות לפני שלוקחים את הרכב לטסט היא לקחת אותו לשטיפה. רושם ראשון חשוב גם כשמדובר ברכב.
מה קורה בזמן הטסט עצמו?
הטסט עצמו מורכב מכמה שלבים. בשלב ראשון יש בדקי שיש ברשותך את כל המסמכים הנדרשים לרישוי בהתאם לרכב שלך, וששילמת את אגרת מעבר טסט. האגרה היא בגובה של 63 ₪. המסמכים הנדרשים: תעודת זהות של בעל הרכב, רישיון הרכב המשולם, תעודת ביטוח חובה בתוקף, ספח העברת הטסט. במידה והרכב הוא בן למעלה מ-15 שנה – אישור רשמי מהמוסך המורשה כי הוא עבר בדיקת בלמים ואם מעביר הטסט הוא אינו בעל הרכב – ייפוי כח להעברת טסט מטעם בעל הרכב.
לאחר התשלום והצגת המסמכים, יש לעמוד בתור ולחכות שהרכב יעבור סדרת בדיקות. במהלך הבדיקות תתבקשי להזיז את ההגה, ללחוץ על הבלמים, להדליק אורות. הבוחנים מדריכים בכל שלב מה עלייך לעשות. אם הרכב עבר, תקבלי מדבקה אותה יש להדביק על השמשה הקדמית. במידה ויש צורך בתיקונים, תקבלי הארכה של שבוע לרישיון (אם נדרש) ותצטרכי להכניס את הרכב למוסך לביצוע התיקון, ולאחר מכן להתייצב לטסט חוזר (שיעלה עוד 20 ₪).
להעביר את הרכב טסט זה לא מסובך, במיוחד אם מבצעים בדיקה מקדימה ומגיעים מוכנים. אל תשכחי שבימי שישי התורים ארוכים יותר במכון הרישוי ואם ממש לא מתחשק – תמיד אפשר לבקש מהמוסכניק שיעבירו בעצמו.