המהפכה הדיגיטלית בעיצומה וכל תחומי החיים שלנו מתכנסים איכשהו לתוך האינטרנט. אבל יש דברים שעדיין קשה לחשוב שיעברו דיגיטציה מוחלטת – כמו רכישת רכב. איך בכל זאת זה יקרה?
שולי מילשטיין
95% מהישראלים עושים קניות באינטרנט. ליתר דיוק, 95% מהישראלים קנו לפחות פעם אחת באינטרנט ב-12 החודשים שקדמו לסקר שפורסם במאי אשתקד שנערך על-ידי חברת eBay בקרב 1,500 גולשים. מחקר בינלאומי אחר, של חברת PayPal שפורסם בנובמבר 2016 חשף, כי מאז תחילת השנה רכשו הישראלים מוצרים ושירותים ברשת בהיקף של 11.8 מיליארד שקלים, וכי כ-74% מהגולשים מעל גיל 18 ביצעו לפחות רכישה אחת ברשת ב-12 החודשים האחרונים.
מהפכת הקניות המקוונת סוחפת תחומים רבים מחיינו והיא כבר חלק משגרת היומיום של אוכלוסיית ישראל: זימון תורים לרופא באינטרנט, קניות מהסופר שמגיעות עד הבית, רכישת סרטים או מוזיקה, תחפושות זולות לפורים, ספרים, כרטיסים למופעי בידור וקולנוע, מוצרי תיירות, קופונים ואפשר להמשיך עוד ועוד. המהפכה הזו, שחודרת בצעדי ענק לענפי המוצרים והשירותים השונים, לא פסחה גם על שוק הרכב העולמי שמעביר בהדרגתיות את החוויה הצרכנית מחדרי התצוגה המרווחים והנוצצים לאתרי אינטרנט מושקעים לא פחות, ונגישים להרבה יותר בני אדם.
לקבל מימון בלי לצאת מהבית
כבר היום, חלק ניכר משירותי הרכב נגידים באופן מקוון. מימון לרכב חדש, ביטוח רכב ואף אביזרים שונים לרכב, מוצעים כבר כמה שנים בפורמט דיגיטלי ופשוט לשימוש. אלה כבר הוכיחו שהדיגיטל מהווה תחליף ראוי, נוח ולעיתים גם זול הרבה יותר בהשוואה לדרכים המסורתיות. מעוניינים בכיסוי עם עיטורי פרחים רקומים למושב הנהג? מחפשים אחר כלב לדשבורד אבל מגזע דלמטי מעורב עם קוקר? רוצים לעטר את הג׳אנטים במנורות לד בגווני ורוד נאון? תהיו בטוחים שכל אביזר לרכב שאי פעם חלמתם עליו נמצא במרחק כמה קליקים מכם.
גם בכל הנוגע להלוואה למטרת רכישת רכב, הרבה השתנה מהימים בהם נאלצנו לכתת רגלינו אל סניף הבנק שלנו כדי לבקש הלוואה. בשנים האחרונות מציעות חברות שונות מימון לרכב חדש המייתר את הצורך ללכת לבנק. חברות מימון הרכב מציעות לכם לשלם על המכונית החדשה בתשלומים קבועים וידועים מראש, בדומה להלוואה בנקאית ובלי לצאת מן הבית. גם תעשיית הביטוח בעולם ובישראל הצטרפה למהפכת הקניות ברשת, וכל חברת ביטוח שמכבדת את עצמה תאפשר לכם לרכוש פוליסת ביטוח לרכב, ביטוח בריאות, דירה או ביטוח נסיעה לחו״ל באמצעות מילוי טופס מקוון. אבל איך נוכל לקנות רכב אונליין?
לקנות רכב בלי לצאת מהבית?
בתערוכת The Consumer Electronics שהתקיימה בחודש שעבר בלוס אנג׳לס, תפסה כתבת Business Insider את סמנכ״לית השיווק בחברת השירותים הפיננסים Ally Financial אנדרה ריילי (Andrea Riley) לשיחה על החידושים, האתגרים והאסטרטגיות של החברה הפועלת עם חברות מתעשיית הבנקאות והרכב. לדבריה, במשך קרוב למאה שנה תעשיית הרכב כמעט שלא השתנתה, אך כל זה עומד להשתנות מן הקצה אל הקצה, בקרוב מאוד. ריילי טוענת עוד כי כ-60% מהנסקרים שהשתתפו בסקר שערכה Ally Financial לאחרונה אמרו שהם ירכשו רכב באינטרנט במידה ויתאפשר להם לערוך נסיעת מבחן מקוונת. נסיעות המבחן הווירטואליות מתרחשות באופן מקוון באמצעות קטעי וידאו אינטראקטיביים, והמציאות המדומה צפויה להיות זו שתהפוך את רכישת הרכב המקוונת למשהו שכולם עושים.
המגמה הזו מתקיימת בעולם המערבי כבר כמה שנים, ויצרניות רכב גדולות דוגמת וולבו, יונדאי ומרצדס, כבר מפעילות ערוצי מכירה ישירים במדינות שונות באירופה ובארה״ב. אם עד לאחרונה שימש האינטרנט כמקום שבו מבצעים תחקיר מקיף על הרכב בטרם הרכישה – מבחני דרכים של עיתונאים, פורומים שונים, רשתות חברתיות – לאט לאט הוא הופך למקום שבו מתבצע התהליך במלואו. דוגמא טובה לכך היא המכונה האוטומטית של חברת Caravana, המציעה לכם לבחור מכונית מצי המכוניות הזמין בחניוני הענק של החברה, לרכוש אותה בלי לצאת מהבית ולבדוק את המכונית בדרכים במשך שבעה ימים.