יש 2 גישות בעולם מערכות היחסים. האחת גורסת שמערכת יחסים טובה נמדדת ביכולת של שני בני הזוג להסתכל אחד לשני בעיניים. הגישה השנייה טוענת שבמערכת יחסים טובה שני בני הזוג מסתכלים לאותו כיוון.
כמו בזוגיות, כך גם מערכות יחסים בין עסקים לבין לקוחותיהם. החברה, על נציגיה ועובדיה, צריכה לא רק להישיר מבט אל הלקוחות שלה, היא גם צריכה להביט לאותו הכיוון שאליו הם מסתכלים. ואם הלקוחות של היום הפחיתו את השימוש במחשבים האישיים ומפנים את מבטם לטלפונים החכמים ולטאבלטים, אז כדי לשמר את מערכת היחסים על החברה להיות גם שם.
וזו בדיוק המשמעות של אתר רספונסיבי. אתר המתאים את עצמו למכשיר אשר ממנו גולשים. אתר שכזה מעניק חוויית גלישה נעימה, ידידותית, אסתטית ונוחה לכל גולש, בין אם הוא גלש דרך הטאבלט ובין אם הוא גלש דרך המכשיר הנייד.
אתר רספונסיבי הוא אתר שמגיב (Respond) באופן אוטומאטי לשינויים. הוא מתאים את התצוגה שלו לדפדפן, לרזולוציה ולפורמט ולכן גם יתכנו שינויים קלים באופן שבו הגולש יראה את האתר במכשירים השונים.
היתרונות בבניית אתרים רספונסיביים
עיצוב אתר רספונסיבי טומן בחובו מספר רב של יתרונות, ביניהם ניתן למנות את הבאים:
- לחסוך בכסף. זהו פתרון נפלא שמייתר את הצורך לבנות שלושה או ארבעה סוגים של אתרים המותאמים למכשירים שונים – אתר ייחודי למחשבים אישיים, אתר ייחודי לאנדרואיד, אתר ייעודי לאייפון ואתר מיוחד לטאבלט. אתר רספונסיבי זהו אתר אחד, עם קונספט אחיד, שמוצג היטב בכל המכשירים.
- להתקדם במנועי החיפוש. להיבט הזה יש כמה יתרונות בולטים:
- לחסוך בזמן ובמשאבים. כאשר יש לנו אתר אחד שמתאים לכל המכשירים מספיק שנעשה אופטימיזציה לאתר הרספונסיבי על מנת לקדם אותו בתוצאות החיפוש. אם יהיה לנו כמה אתרים אזי נצטרך לבזבז זמן ומשאבים על קידום ואופטימיזציה עבור כל אחד מהם.
- להימנע מתוכן כפול. כידוע אחד החסמים שנתקלים בהם בעת קידום אתרים הוא בעיית התוכן הכפול (תוכן מועתק). כאשר מעצבים אתר אחד לא צריך לחשוש מתוכן כפול. אם בוחרים במספר אתרים למגוון מכשירים הקידום עלול להיפגם בגלל שכפול הטקסט בכמה אתרים.
- למזער את אחוז הנטישה. אחד הפרמטרים החשובים ביותר בעולם קידום האתרים הוא זמן שהות הגולשים באתר (Bounce Rate). אם לא נטרח לבנות אתר המותאם לכל המכשירים, אז לגולשים לא יהיה נעים לגלוש באתרים שאינם מותאמים ולכן הם צפויים לנטוש את האתר אחרי זמן קצר, וזה יפגום ביכולת של האתר שלנו להתקדם בתוצאות החיפוש.
- לשמור על שם מתחם (URL) אחד. לאלמנט הזה יש גם יתרון קידומי אך גם יתרון שיווקי ותדמיתי. בעולם הקידום יש חשיבות רבה לוותק של שם מתחם, ככל שהוא ותיק יותר כך סיכויו להתקדם במעלה תוצאות החיפוש גדל. כמו כן, יש ערך תדמיתי ושיווקי רב לאחידות שם המתחם במכשירים השונים. אם בונים אתר רספונסיבי שם המתחם ישמר ויהיה אחיד בכל המכשירים.
- לייצר יתרון תחרותי. למרות שגוגל הפצירה בבעלי אתרים כבר בשנת 2012 לעבור לאתרים רספונסיביים, גם היום בשנת 2015 יש קבוצה גדולה של בעלי אתרים שטרם עשו זאת. סביר מאוד להניח שלפחות חלק מהמתחרים שלך נמנים על קבוצה זו ועדיין לא בנו אתר רספונסיבי. זו ההזדמנות לבלוט ולייצר יתרון תחרותי משמעותי על פני המתחרים.
נכון להיום, חשיבותו של אתר רספונסיבי (מותאם למובייל) גבוהה במיוחד ואף משפיעה על כמות הגולשים ודירוגו בגוגל.