"ישראלים לא פראיירים", המונח שנחקק בתודעה של כולם. השאלה היא מה בפועל מוכיח שאנחנו אכן יודעים לשמור על הכסף שלנו ולצמצם הוצאות בצורה יעילה ומשמעותית? יצאנו לבדוק
"ישראלים לא פראיירים", המונח שנחקק בתודעה של כולם. השאלה היא מה בפועל מוכיח שאנחנו אכן יודעים לשמור על הכסף שלנו ולצמצם הוצאות בצורה יעילה ומשמעותית? יצאנו לבדוק
זאב נחמנזון
מקרה בוחן מ"תורת המשחקים": אתם עומדים לקנות בקבוק שתיה בחנות נוחות, כשלפתע מתגלה לכם שמרחק 2 דקות הליכה ממנה חנות נוחות אחרת מוכרת את אותו בקבוק ב-10 שקלים פחות. סביר מאד להניח שתגמעו את המרחק הקצר כדי לגמוע את השתיה שלכם בהנאה אחרי שחסכתם 10 שקלים. עכשיו דמיינו מצב מקביל, רק שבמקום בקבוקי שתיה מדובר במסכי טלוויזיה. חנות מוצרי חשמל מוכרת לכם מסך ב-4,010 ₪, ומרחק 2 דקות ממנה חנות אחרת מוכרת את אותו מסך ב-4,000 ₪. האם גם אז תסורו לחנות המתחרה? האם תרגישו שמחים מהחסכון?
עכשיו במבצע – סקר שוק כמו שלא הכרתם
ההוצאות הכספיות שלנו רבות ומגוונות, יוקר המחיה בארץ הוא מהגבוהים במדינות המפותחות ועדיין – רוב אזרחי המדינה הם לקוחות נאמנים, שלא טורחים מספיק לבחון את השוק ולבצע השוואת מחירים, או שלא יודעים כיצד לעשות זאת. חשוב לזכור שככל שחולף הזמן השוק נפתח לעוד ועוד שחקנים, מה שמאפשר תחרות יותר גדולה על לב הצרכנים במגוון עצום של תחומים ומוצרים. מתי ואיך עושים סקר שוק – הנה כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון.
זמן שווה כסף והשוואת מחירים לוקחת זמן
בישראל אין היום כמעט מוצר שנמכר במקום אחד ובמחיר אחיד, ואין היום מוצר שאין לו מוצר מתחרה. אז נכון שלא מצופה מאיתנו לבדוק עלויות של כל בקבוק שתיה שאנו קונים, אך ככל שמדובר ברכישות משמעותיות ומתמשכות שמבצעים אחת לתקופה – בדיקת השוק מתבקשת. כך למשל השוואת מחירים לביטוח רכב – היא דבר כמעט מתחייב כאשר אנו מעוניין קודם כל לחסוך כסף, וגם להרגיש בביטחון שהצלחנו להשיג את העסקה המושלמת עבורנו – הן מבחינת השירות שרצינו והמחיר אליו שאפנו.
כדי להשוות מחירי חופשות בחו"ל לדוגמה – ניאלץ לבחור בין מגוון עצום של משרדי תיירות, חברות תעופה, מלונות ועוד. פערי המחירים יכולים להגיע לעשרות רבות של אחוזים, ומאחר ומדובר בהוצאה לא קטנה – ברוב המקרים החסכון יהיה שווה את הזמן שהשקענו בחיפוש אחריו. אבל לא תמיד שווה להשקיע את הזמן בסקר שוק. למשל – אם רכשנו מחבת ב-20 שקלים פחות מהמחיר הראשוני שקיבלנו, אבל לקח לנו שעה וחצי למצוא את הדיל הזה – עשו אתם את החשבון אם זה היה שווה את המאמץ. מצד שני, אם אתם קונים בקבוק שתיה כל יום – שווה לכם בהחלט לעשות סקר שוק לגבי המחירים שלו, כי באופן מצטבר מדובר בחסכון ראוי.
רשת חנויות או רשת אינטרנט?
פעם היה מסובך יותר לבצע סקר שוק אובייקטיבי וממוקד. הדרך העיקרית היתה להתבסס על המלצות מפה לאוזן, והמשפט: "שילמת כמה? דפקו אותך" היה גם ביטוי שגור בעבר, שמעבר לעניין הכלכלי גרר עמו גם תחושת פגיעה באגו. אבל אם יש משהו ששינה לחלוטין את כללי המשחק זו תהיה רשת האינטרנט, המאפשרת לנו לבצע סקר שוק באופן מדויק, יעיל ומהיר מאד.
נדיר למצוא כיום חברה אשר אין לה אתר אינטרנט המפרט את מרכולתה ואת העלויות של מוצריה. אם מדובר באתרי מכירות של E-commerce, לרוב יהיה מפרט מלא של המוצרים, המחירים שלהם וחוות דעת של צרכנים על המוצר. על גבי הרשת ניתן גם לקבל הצעות מחיר מותאמות אישית אלינו לאחר מילוי של מספר שאלות ולהשוות אותן להצעות מאתרים מתחרים. באתרים האלו חסר המקדם שיכול לסגור עסקה. אז קחו בחשבון שברגע שהתעניינתם במוצר מסוים התחרות על הארנק שלכם הופכת לגלויה, וסביר מאד להניח שנקבל שיחת טלפון מנציג מכירות שינסה להציע לנו מחיר נמוך יותר. בנוסף לכל אלו, הרשת עתירה גם באתרים ייעודיים להשוואת מחירים. במקומות האלו מאד נוח להעלות מספר חנויות במקביל ולראות את המחיר שהן מציעות למוצר זהה שאתם מחפשים. חשוב לוודא בכניסה לאתר כזה שהוא אכן אובייקטיבים ולא מקדם חנויות ספציפיות.
מבצעים, מתנות ואותיות קטנות
התחרות העזה והיכולת לבצע השוואות מחירים מביאות עימן גם הצפה מסויימת לחיים שלנו. קל מאד ללכת לאיבוד בין הצעות, הבטחות ועסקאות מפתות. אם אנו מנסים לחסוך עלויות על מוצרי צריכה יומיים כדוגמת מזון – הדבר המומלץ ביותר הוא לא להקשר לחנות או רשת ספציפית, ולקנות כאשר אנו רואים מבצע שברור לנו שהוא משתלם. מבצעים קיימים גם מוצרים יקרים יותר ובמידה והזמן הוא נכון ויש לנו צורך במוצר – בהחלט שווה להביא רכישה בחשבון. דבר אחרון שחשוב לדעת הוא שלמרות שהאינטרנט זמין לנו מכל מקום וכל דבר מגיע במגוון גדלים ומחירים – תמיד יש מקום לדבר עם גורם אנושי ולנסות לקבל ממנו פרטים נוספים על אותיות קטנות, או לספר לו מה הציע לכם מתחרה שלו – זה בהחלט חלק מסקר שוק מקצועי, שגם יכול להביא לכם חסכון והרגשה שעשיתם עבודה טובה.