תחום ביטוחי הרכב הוא תחום מורכב אשר כולל בחובו מרכיבים רבים. כל מי שיש לו רכב צריך לדעת כי ישנם מספר ביטוחים לרכב שעליו לרכוש – חלקם ביטוחי חובה וחלקם ביטוחי רשות. הביטוח שעל כל בעל רכב לרכוש הוא ביטוח חובה ולמעשה אסור לעשות שימוש ברכב ללא ביטוח חובה. הביטוח המקיף הוא בטוח רשות אך אם יש לכם רכב יקר מומלץ מאוד לרכוש גם ביטוח חובה. כאשר רוכשים ביטוחים מסוגים שונים יש ליצור קשר עם חברות ביטוח רכב ולהשוות בין ההצעות שלהן. נשאלת השאלה כיצד נקבעת הפרמיה אותו משלם המבוטח לחברת הביטוח ומה קורה כאשר רכב מסויים עובר תאונה? האם הפרמיה משתנה? על כך ועוד בכתבה הבאה.
תחום ביטוחי הרכב הוא תחום מורכב אשר כולל בחובו מרכיבים רבים. כל מי שיש לו רכב צריך לדעת כי ישנם מספר ביטוחים לרכב שעליו לרכוש – חלקם ביטוחי חובה וחלקם ביטוחי רשות. הביטוח שעל כל בעל רכב לרכוש הוא ביטוח חובה ולמעשה אסור לעשות שימוש ברכב ללא ביטוח חובה. הביטוח המקיף הוא בטוח רשות אך אם יש לכם רכב יקר מומלץ מאוד לרכוש גם ביטוח חובה. כאשר רוכשים ביטוחים מסוגים שונים יש ליצור קשר עם חברות ביטוח רכב ולהשוות בין ההצעות שלהן. נשאלת השאלה כיצד נקבעת הפרמיה אותו משלם המבוטח לחברת הביטוח ומה קורה כאשר רכב מסויים עובר תאונה? האם הפרמיה משתנה? על כך ועוד בכתבה הבאה.
כיצד נקבע מחיר הפרמיה של הביטוח המקיף?
ישנם מספר פרמטרים מרכזיים אשר משפיעים על הפרמיה שתשלמו לחברת הביטוח עבור הביטוחים שתרכשו ובמיוחד על הביטוח המקיף שהוא ביטוח רשות. יש לציין כי ביטוח מקיף כולל כיסויים רבים, אשר רובם המכריע נועד לשפות את המבוטח על נזקים כתוצאה מתאונות דרכים שעובר הרכב, נזקים שנוצרו כתוצאה משריפות, שיטפונות ועוד, וכמובן גם גניבת הרכב או פריצה אליו. עבור כל אלה, משלם המבוטח לחברת הביטוח פרמיה מסיימת, הנקבעת על פי מספר קריטריונים מרכזיים, בין היתר: שווי הרכב (ככל שהרכב יקר יותר הפרמיה תהיה גבוהה יותר), מחיר החלפים של הרכב, תביעות עבר שהוגשו לחברת הביטוח (ככל שהרכב עבר יותר תאונות והוגשו יותר תביעות כך הפרמיה תהיה גבוהה יותר), הנתונים והגיל של הנהג (נהג צעיר ישלם יותר מאשר נהג ותיק) ועוד. כמובן שיש הבדלים בין חברות הביטוח השונות בכל הנוגע לעלויות, סוגי ביטוחים ועוד, ומומלץ לבצע סקר שוק מקיף לפני רכישת ביטוח על מנת להוזיל עלויות.
ההשפעה של תאונות דרכים על הפרמיה
נתון חשוב מאוד בקביעת הפרמיה של הביטוח הוא התשובה לשאלה – בכמה תאונות דרכים היה מעורב הרכב? רכב אשר עבר תאונות דרכים רבות הוא רכב "מועד לסיכון" מבחינת חברת הביטוח ולכן הפרמיה לביטוח לרכב שכזה תהיה גבוהה יותר. חשוב לזכור כי כל נזק הנגרם לרכב כתוצאה מתאונת דרכים עלול להעלות את הפרמיה ולכן חשוב לעשות הכל על מנת שלא להיקלע לתאונות דרכים (מעבר לעניין הבטיחותי כמובן), מכיוון שיש סיכוי שלאחר התאונה תשלמו יותר לחברת הביטוח. אם תאונת הדרכים היא באשמת המבוטח או אם המדובר בנהג הנמצא בסיכון גבוה להיות מעורב בתאונות דרכים (למשל – אם בעבר היה מעורב בתאונות דרכים רבות או אם יש לו עבירות תאונות רבות), קיים סיכוי גבוה מאוד כי חברת הביטוח תעלה את מחיר הפרמיה עבור הביטוח. יש לציין גם כי חלק מחברות הביטוח מוזילות את הפרמיה אם עבירות התנועה הן ישנות וחלה עליהן התיישנות. ובמילים אחרות – היסטוריה נקייה מתביעות ביטוח לאחר תאונה תוזיל במידה משמעותית את הפרמיה, ומצד שני, ככל שהיו יותר תביעות בעקבות תאונות – הפרמיה היה יקרה יותר.
לסיכום, יש לערוך השוואה איכותית ומקיפה בין חברות הביטוח השונות, אך אין כל ספק כי רוב חברות הביטוח עושות "חיים קשים" יותר לבעלי רכבים אשר הגישו תביעות רבות בשל תאונות דרכים ובמקרים רבים כדאי אפילו לוותר על הביטוח בשל הפרמיות הגבוהות עבור ביטוחים אלה. לעומת זאת, רכב שלא עבר תאונות דרכים (או עבר תאונות מעטות ולפני זמן רב) ישלם פרמיה נמוכה יותר במידה משמעותית. לכן – מלבד השמירה על החיים והבריאות שלכם, הימנעות מתאונות דרכים גם תחסוך לכם לא מעט כסף