מדוע מסכת סוכה נלמדת אחרי מסכת יומא? למה בתנ"ך כתוב סכה בלי ו ואילו בגמרא נכתב בכתיב מלא "סוכה"? מדוע לגבי סוכה משתמשים בביטוי דופן ואילו באותו הקשר לגבי שבת הביטוי הוא "מחיצה"? – הדף היומי מסכת סוכה – פרק ראשון דף ב
מסכת סוכה כשמה כן היא, עוסקת בענייני סוכה. ומעניין לראות כי היא מופיעה מיד אחרי מסכת יומא העוסקת ביום הכיפורים. יש אומרים כי סדר הלימוד נסדר כך, כסדר החודשים שאחרי יום הכיפורים מיד מגיע חג סוכות.
לומדי שיעור הדף היומי לבטח ישימו לב, כי בגמרא מופיע המילה "סוכה" עם ו ואילו בתנ"ך כתובה בלי ו אחרי ס (סכה). ומפרשים על-כך כי הדבר בא לרמוז שאין שמו של הקב"ה שלם ואין כסאו שלם עד לביאת המשיח בע"ה בקרוב. וזה נלמד מהפסוק בתהילים (עו') "ויהי בשלם סוכו ומעונתו בציון", כלומר מתי יהיה סוכו שלם, מתי המילה סוכה תהיה בשלמות (עם ו) דהיינו שם ה' יהיה בשלימות שיהיה כסאו שלם, זה יהיה בזמן "שיהיה מעונתו בציון".
אפשר עוד לדקק בדברי הגמרא. מדוע לגבי סוכה משתמשים בדרך כלל במילה דופן\דפנות ואילו בכל הקשור לשבת ועירובין, משתמשים בביטוי מחיצה? הגם שמדובר על אותה הגדרה.
וההסבר לכך: המילה מחיצה היא מהשורש לחוץ\לחצוץ. בכדי שמקום יחשב לרשות היחיד, צריך חציצה שמפרידה בין רשות היחיד לרשות הרבים. כלומר על ידי שהרבים לא יכולים להיכנס אליו היות ויש "מחיצה" אז הוא נחשב לרשות היחיד, ואילו סוכה לא באה לחצוץ מהרבים, אלא שתהיה נוחה לשימוש, "תשבו כעין תדורו" כלומר לנוחיות המשתמש מבפנים לכן משתמשים במילה "דופן" ולא במילה "מחיצה".
(בשם הרב יהודה אליהו)
ללימוד, האזנה ולצפייה בעמוד זה באתר פורטל הדף היומי לחצו על הלינק המצורף