חלק משמעותי מהעסקים בענף הקמעונאות בכל רחבי העולם פועלים בשיטת הזכיינות וזאת לאור היתרונות הגלומים בשיטה עסקית זו. תופעת הזכיינות, הכרוכה בסיכונים עסקיים נמוכים לעומת שיטות חלופיות, הולכת ומתרחבת גם אצלנו בישראל.
חלק משמעותי מהעסקים בענף הקמעונאות בכל רחבי העולם פועלים בשיטת הזכיינות וזאת לאור היתרונות הגלומים בשיטה עסקית זו. תופעת הזכיינות, הכרוכה בסיכונים עסקיים נמוכים לעומת שיטות חלופיות, הולכת ומתרחבת גם אצלנו בישראל.
בראשונה, כשמדובר בזכיינות, המותג העומד מאחורי הזיכיון כבר הוחדר לשוק, מוכר ובעל מוניטין בקרב קהל לקוחות כך שפעילות הפרסום והשיווק הנדרשות אינן מתייחסות למקרה של מותג שיש להחדירו בפעם הראשונה לשוק. כמו כן, מדובר בזכיינות המתבססת ומסתמכת על רעיון שכבר הוכיח את עצמו במקום התנסות, טעייה והסקת מסקנות על סמך ניסיון (או כישלון) אישי. להלן מספר טיפים לזכיין בתחילת דרכו העסקית:
בחינת הסכם הזכיינות
אחד הפרמטרים התורמים או פוגעים בסיכויי הצלחת העסקה מתייחס להסכם הזכיינות הנחתם באופן דו צדדי בין הזכיין לחברה המזכה. מסיבה זו חשוב לבחון היטב, בסיוע יועץ עסקי או משפטי המתמחה בתחום הזכיינות, את כדאיות העסקה, כמו גם את כל ההיבטים כרוכים בהסכם מהסוג. אלה כוללים את גובה ההשקעה הנדרשת, זמן ההתחייבות, עד כמה הזכיין יכול לעצב בעצמו את העסק כפי ראות עיניו או האם מידת החופש שלו מצומצמת מאוד. מבחינת הדרישות הכספיות בהסכם הזכיינות, אלו מתייחסות לתשלום סכום חד פעמי למזכה ותשלום חודשי שהוא לרוב נגזרת של אחוזים מסוימים מהמחזור העסקי של הזכיין ובחלק מהמקרים גם תוספות כמו השתתפות כספית בהוצאות הפרסום, רכישת מוצרים נלווים ועוד. סיוע וליווי של אנשי ייעוץ מנוסים יוכלו להעריך ולהציג בפני הזכיין מהם הסיכונים הכרוכים בעסקה לצד הסיכויים להצלחת העסק וכיצד ניתן להגדיל סיכויים אלו. בכל מקרה, לפי חתימה על הסכם הזכיינות חשוב להקפיד שהמסמך אכן כולל התחייבויות הדדיות ולא חד צדדיות מצד הזכיין ומצד המזכה.
הדגשים הקטנים בדרך החדשה
ישנם דגשים שחשוב לשים לב אליהם ולגלות ערנות לקיומם לפני החתימה בפועל על חוזה הזכיינות. חשוב להגדיר מראש מהן הדרישות והתנאים לעסקה, כולל גובה התשלום עבור הזכיינות, תקופת זכיינות מינימאלית שתאפשר החזרת ההשקעה ויצירת רווחים ואחרים. כמו כן, יש להתכונן לשלב המיקוח ודרישת התנאים שהינו מהותי בהתקשרות לאורך כל הדרך המשותפת. נושא שחשוב להסדיר מראש מתייחס לעניין הבלעדיות של הזכיינות באזור הרלוונטי וידיעה מהו שטח הבלעדיות והאם מתוכננים להיפתח סניפי זכיינות נוספים באזור. כמו כן, את חוזה הזכיינות, שינוסח על ידי עורך דין, חשוב לנסח בצורה ברורה, בהירה וכוללת את כל התסריטים האפשריים על מנת למנוע מצבים של אי בהירויות וכאלה שיהיו נתונים לפרשנות של כל אחד מהצדדים. גם לאחר חתימת חוזה הזכיינות ובמהלך כל שלב חיי העסק, כדאי להיעזר בשירותי ייעוץ עסקיים שילוו את הזכיין בדרכו העסקית החדשה. כמו כן, יתכן שיהיה צורך בשירותים עסקיים הניתנים על ידי גופים המציעים ליווי עסקי ומשפטי, מידע עסקי מעודכן, הכשרה מקצועית בתחום הניהול והפיננסים ושירותים הרלוונטיים לזכיינים הנדרשים לייבא מחו"ל לצורך פעילות העסק. במקרה של ייבוא מוצרים מחו"ל, גופים מהסוג יוכלו לספק מידע מקצועי רלוונטי בהקשר לחקיקות בנושאי תקנון מכון התקנים, נוהלי יבוא במכס, מידע על חוקיות היבוא, צו יבוא חופשי ונושאים רלוונטיים אחרים למען הליך יעיל ומהיר ככל הניתן.