10 דברים שחשוב לבדוק ולבחון לפני היציאה לחופש בדקה ה-99
10 דברים שחשוב לבדוק ולבחון לפני היציאה לחופש בדקה ה-99
1.טיסות שכר – ידוע שטיסות שכר אינן מחוייבות ללוח זמנים קשיח והן לעיתים קרובות יוצאות באיחור במספר שעות. כדאי להיערך לאפשרות של איחורים, ולוודא שישנם מרווחי זמן מספיקים בין הטיסות למי שנדרש למספר טיסות.
2.הסכם בכתב – דרשו לקבל מסוכן הנסיעות הסכם המפרט את הנופש וכל פרטי ההתקשרות בכתב, ניתן להסתפק בהסכם שיועבר באמצעות הדואר האלקטרוני אם הוא מגיע מתיבת הדואר של הסוכן. אומנם במקרים של הזמנת נופש ברגע האחרון לא תמיד קיימת חובה חוקית לשלוח לצרכן העתק מההסכם בכתב, אולם לצרכן יש את הזכות לדרוש לקבל את ההסכם, באמצעות הפקס או הדוא"ל.קבלת הסכם בכתב תאפשר לכם לוודא שמה שסוכם עם הסוכן יקויים ותאפשר לכם לתכנן טוב יותר את הטיול על כל הכרוך בו.
3.שינוי תנאי ההסכם/טופס הזמנה – במקרים רבים הנופשים מוחתמים על טופס הזמנה ולא על הסכם. ההבדל המהותי בין השניים הוא השארת פרטים פתוחים הניתנים להשלמה ו/או לשינוי על ידי סוכן הנסיעות או גורם שלישי. לרוב הפרטי שנשארים פתוחים הינם הצורך באישורר המלון להמזנתכם. אם בכל זאת הסכמתם לרכוש את החבילה גם ללא ודאות לגבי המלון, דרשו לקבל לפני היציאה לחו"ל פרטים על מלונות חליפיים, רמתם המחירים, מספר הכוכבים והתאימו זאת לציפיות שלכם מהנופש.
4.מחיר הנופש – מחירי הנופש המפורסמים צריכים לכלול את כל הרכיבים הכלולים בנופש, לרבות תוספות שונות. המחיר הכולל המפורסם חייב לכלול כל תשלום, מס או כל תשלום אחר המשולם לחברה שאין לצרכן אפשרות מעשית להימנע ממנו – כולל תשלומים שיש לשלם בחו"ל. אם נגבו מכם כספים ביתר דרשו אותם בחזרה.
5.ביטול עסקה – טרם הזמנת הנופש בררו מהם התנאים לביטול העסקה על ידי הסוכן ומהם תנאי הביטול על ידיכם. סוכנויות התיירות גובות דמי ביטול בשיעורים ניכרים על ביטול נופש בסמוך למועד היציאה לנופש. אם מדובר בעיסקה מרחוק (אינטרנט, טלפון) שבוצעה בעקבות פרסום כלשהו לצרכן יש זכות לבטלה בתוך 14 יום ולא יאוחר מ- 2 ימים לפני מועד הטיסה, במקרה זה דמי הביטול עומדים על 5% או 100 ₪, הנמוך מבין שניהם. במקרים אחרים בררו מראש מהו שיעור דמי הביטול.
6.ביטוח – כדאי לרכוש ביטוח נסיעה מיד עם הזמנת הנופש על מנת להגן עלינו מפני דברים בלתי צפויים אשר יכולים להפריע לנופש. ביטוח לנופש מומלץ שיכיל שלושה רכיבים מרכזיים: ביטוח מטען וכבודה לפי שווים האמיתי, ביטוח רפואי בהתאם למדינה אליה אתם יוצאים, ביטוח כנגד ביטול הנסיעה.
7.מלון – טרם היציאה לנופש מומלץ לבדוק את פרטי המלון המיועד. כיום באמצעות האינטרנט ניתן לברר מידע רב על המלון ודעות של נופשים אחרים על המלון, על חדרי האוכל במלון ועל כלל השירותים שהמלון מספק. חשוב לבדוק אם מדובר במלון חדש או בהרצה, מלונות אלו אומנם יכולים להיות זולים משמעותית ממלונות אחרים, אבל הם מועדים יותר לתקלות. מלונות רבים מציעים שירותים בסיסים הכלולים במחיר החדר ושירותים נוספים בתשלום, גם כאן יש לבדוק לפני היציאה מהם השירותים הנדרשים לנו ומה השירותים הכלולים במסגרת חבילת הנופש. ככלל, בדומה לכל עסקה צרכנית, לא להתבייש להתמקח, הסוכנים יוכלו במקרים רבים להתגמש ולהציע לכם הטבות דרך המלון במקום הנחה במחיר.
8.אופי הנופש/טיול – משפחות ויחידים שונים מעוניינים באופי טיול שונה, לדוגמא טיוליים אתגריים, לעומת טיולי בטן גב, או טיולים לגיל השלישי וכדומה. בררו מראש מהו אופי הטיול, מיהם חברי הקבוצה והאם אתם מחוייבים להישאר עם הקבוצה או שמא תוכלו לטייל באופן עצמאי.
9.אמינות העסקה – לפני הזמנת הנופש מומלץ לברר על הסוכן, ניתן בקלות ובמהירות באמצעות מנועי החיפוש באינטרנט לברר האם לסוכן יש היסטוריה של בעיות ו/או לקוחות לא מרוצים וגם להיפך, אם הסוכן נחשב כסוכן אמין ומומלץ. לא מומלץ לסמוך רק על תחושת הבטן אלא לבדוק האם עלות חבילת הנופש היא סבירה יחסית לחבילות דומות ובמקרה של מחיר נמוך במיוחד מומלץ לשאול ולברר מדוע יש הפרשי מחירים משמעותיים.
10.מיקוח – ככלל, בדומה לכל עסקה צרכנית, לא להתבייש להתמקח. עסקאות של הרגע האחרון מלמדות בדרך כלל על כך שהסוכן ו/או הסוכנות נשארו עם עודפי הזמנות שעליהם למכור בכל מחיר כמעט, לכן סוכן הנסיעות יהיה מוכן במקרים רבים להתגמש במחיר או במסגרת השירותים הנלווים (כגון פריסת הטיול למספר תשלומים ללא ריבית, שידרוג בית המלון, הטבות להזמנות עתידיות וכו'). אם תעמדו על המקח תוכלו לשפר את מצבכם.
הכותב: עו"ד עמית חלמיש יועץ משפטי בארגון פעמונים.
אתר הארגון: http://paamonim3.royal-g.net/index.php