בעידן החדש, עידן המידע, נרשמת ירידה משמעותית ומתמשכת בשיעורי הצפייה ברשתות הברודקאסט המסורתיות. הרשתות הללו מתחרות בהרגלי צפייה חדשים בהן הצופה הוא היחיד שמחליט במה לצפות, היכן ומתי. נראה כי הצופה אומר לרשת טלוויזיה ענקית כמו CBS מה שהילד המעצבן בפרסומת אמר לאימא שלו:"את לא מחליטה עליי", אומר ומתכוון לכך.
המודל המסורתי של שידורי הטלוויזיה הופך לבלתי רלוונטי ואפשר לומר בביטחון מלא שאונליין וידאו כובש את הזירה. הסנונית הראשונה למהפכה הגיעה בדמות חברת נטפליקס, שמספקת שירותי סטרימינג ברשת לכל דורש. נכון להיום נתח השוק שלה גדול מזה של רשת הטלוויזיה המובילה בארצות הברית – CBS.
ומה הפלא? אם צופה צריך לבחור בין תוכן מותאם אישית להעדפותיו ולטעמו מתוך מבחר עצום של סרטים וסדרות, וכל זאת בלחיצת כפתור אחת, לבין טלוויזיה מסורתית שמנסה להתאים את התוכן שלה למכנה המשותף הגדול ביותר, די ברור במה יבחר הצופה הבררן והנבון.
אונליין וידאו – IN, רשתות הטלוויזיה המסורתיות – OUT.
כדי להמחיש את המהפכה שמתרחשת ממש ברגעים אלו, בואו נתבונן במה שקורה: רשת CBS נחשבה במשך 50 שנה (50 שנה!!!!!!! לא פחות) לאימפריה הבלתי מעורערת של הטלוויזיה. היא הביאה לסלון שלנו סדרות כגון: "60 Minutes", "CSI" על הסתעפויותיה הרבות, "היפים והאמיצים" וכמובן את "המפץ הגדול", תוך שהיא מנסה "לדבר לכולם". גם למבוגרים, גם לנוער, גם לנשים וגם לגברים שבינינו. אך כאשר מנסים לתמרן בין ריצוי כול קהלי היעד לבין אילוצי פרסום אנחנו מקבלים תוכן שטוח, לעיתים נמוך המתיימר לרצות את כווווווווווולם.
אז נכון, CBS נחשבת עדיין לרשת טלוויזיה מצליחה, רק בשנת 2014 היא הביאה אלינו את 3 התוכניות הנצפות ביותר בטלוויזיה. אבל אם מתבוננים במספרים, מזהים מגמה. הצפייה ברשתות הטלוויזיה המסורתיות נמצאת בירידה ואת הצופים הנודדים ניתן לאתר בקלות בערוצי תוכן וידאו אונליין.
ואם נחזור לרגע לנטפליקס, שבעצמה עברה שינויים, אפשר לזהות שתי מגמות עיקריות:
- כל צופה הוא ייחודי – יש לו עולם תוכן משלו, העדפות וטעם אישי.
- הצופה הוא גולש שמעדיף להיות סביל.
על בסיס זיהוי שתי מגמות אלו פיתחה נטפליקס את האלגוריתם המתקדם שלה. פלטפורמת תוכן עשירה שמתאימה את עצמה לגולש ומציעה לו תוכן אינדיווידואלי המותאם להעדפותיו האישיות.
להתראות זפזופים, שלום תוכן וידאו מטורגט
אפשר לנופף להתראות לתקופה הארוכה שבה ישבנו למול מסכי הטלוויזיה מזפזפים מערוץ לא מעניין אחד למשנהו, ולקבל בברכת שלום וברכה את עולם הטלוויזיה המקוון החדש. עולם שבו אנחנו המחליטים העיקריים על חיינו וגורלנו – ובעזרתה האדיבה של נטפליקס מקבלים הצעות לצפייה בתוכן שמכוון אלינו ישירות.
ועם מגמות חדשות שכאלו רשתות טלוויזיה לא יכולות להתמודד, אפילו לא CBS הענקית. היא לא יכולה להתאים את התוכן שלה לכל צופה וגולש מאחר ומהלך שכזה מנוגד למודל שעליו היא מבוססת, נכון להיום.
זה הוא שחר של עידן חדש שמבוסס על סיפוק מיידי ותוכן מטורגט (מותאם אישית לקהל יעד, מלשון Target Audience) ומי שיצליח לספק את הסחורה ישגשג. רשתות וחברות שלא יצליחו להתאים את עצמן לשינוי יבינו מהר מאוד שהן כבר לא יכולות להחליט עלינו, ויפסידו בגדול.
מבוסס על מאמר מאת אריאל נפחי, מנכ"ל ומייסד הירו מדיה