בפני מעצבים גרפים עומדת האפשרות לעבוד כעצמאים מהבית וזאת כיוון שעיקר העבודה דורשת – מלבד כישורים – רק מחשב. להקים משרד ביתי עלול להישמע מאתגר, אך בעזרת כמה שלבים פשוטים ניתן להפוך את החלום למציאות
מאת: שולי מילשטיין
נפתח בסוד גלוי – כדי לפתוח דלתות בתחום העיצוב הגרפי נדרשים יצירתיות וכישרון, אותם ניתן לחזק וללטש באמצעות לימודי עיצוב גרפי. הלימודים יפגישו את המעצבים הצעירים עם תחומים שונים כמו איור ממוחשב, מיתוג, עיצוב בתנועה, אינפוגרפיקה, תקשורת שיווקית, אינדזיין, עיצוב אתרי אינטרנט ואפליקציות, הפקה והבאה לדפוס. מי ששולט ברקע בתחום יכול תמיד לחפש חיזוקים והשתלמויות בתחומים ספציפיים, אך נקודת התחלה טובה היא ללמוד עיצוב גרפי על בוריו ולהבין במהלך הלימודים איזה כיוון תעסוקתי מושך אתכם יותר.
להיות עצמאי או לא להיות עצמאי – זו השאלה
לשאלה האם מוטב למעצב להיות שכיר או עצמאי אין תשובה מוחלטת, כל אחד יידרש להשיב לה בעצמו לפי נטיית ליבו ואופיו. כיוון שהעבודה די זהה בשני המסלולים הללו, הרי שמי שיבחר לעבוד כפרילנס יצטרך גם להקים את העסק של עצמו, ואילו השכירים ייהנו מיציבות תעסוקתית יחסית, תנאים סוציאליים ושעות עבודה מוגדרות, אך לא יוכלו לבחור את לקוחותיהם, עבודותיהם או שעות העבודה שלהם בעצמם.
בניית עסק משמעה גיוס לקוחות, בניית תכניות עבודה, אפיון צרכי הלקוח וצרכי קהל היעד, בניית בריף שימשוך את הלקוח, קביעת תעריפי העבודה, לעבור על התוצר שוב אחרי הערות, לבצע עוד תיקונים סופיים ולבסוף אחרי שהסתיימה העבודה והלקוח מרוצה, לעסוק בהנהלת חשבונות וגביית כספים. עם זאת, הגמישות בשעות והיכולת לנהל את הזמן שלכם כרצונכם מהווים יתרון משמעותי לבחירה זו. בשביל להיות עצמאי תצטרכו לבצע כמה פעולות בירוקרטיות, אך כדי להצליח בכך אתם צריכים להיות בעלי משמעת עצמית בראש ובראשונה. זה שאתם לא דופקים שעון במשרד אין משמעו שאפשר לקום בכל בוקר בחצות היום ולעבוד עד שנת הצהריים, יכול להיות שתצליחו עד כדי כך שתוכלו להרשות לעצמכם אורח חיים שכזה, אבל יש עוד דרך ארוכה.
בחר בי
כדי לבנות תיק לקוחות צריך קודם לבנות תיק עבודות, שבתוכו עבודות מסיום הלימודים או מפרויקטים אחרים שהייתם מעורבים בהם. את הפרוטפוליו חשוב לעדכן מעת לעת, אך הוא מייצג רק את הכישרון שלכם – על מנת ללכוד את הלקוח ברשתכם אתם צריכים להסביר לו במילים למה הוא רוצה לשכור את שירותיכם וללמדו אודות האתיקה העסקית שלכם. לבחירה איזה איש מקצוע מתלווים פרמטרים נוספים חוץ מיכולות מקצועיות – חיבור אישי, יכולת עמידה בלוח הזמנים, מחיר וכ'ו.
התקשורת מתחילה כבר משיחת הטלפון, התכתובת או הפגישה הראשונה. זו הזדמנות להבין במה דברים אמורים כדי לדעת אם אתם יכולים ומוכנים לעבוד עם הלקוח. בדומה לעבודה כשכירים, גם עצמאים עובדים לעיתים על פרויקטים שפחות מעניינים אותם ומתמודדים עם לקוחות מהסוג האלמותי: לא מבינים שום דבר בעיצוב, אבל בטוחים שכן. זכרו לא לקחת את הביקורות באופן אישי והשתדלו להעיר רק ברמה המקצועית, נניח במקרה של פונט ורוד-פוקסיה על רקע ורוד-עתיק. מדובר בהתמודדות מורכבת היות והחירות לבחור עבור עצמכם את העבודות היא לרוב הסיבה שבגללה בחרתם לצאת לדרך עצמאית, אך מדובר עבורכם בצבירת ניסיון ועיבוי תיק העבודות, דבר שבטווח הארוך יהיה שווה את הנשימות העמוקות והספירה עד עשר לפני מענה למייל.
כפי שאמרנו, בתחילת הדרך תדרשו לעיתים לעשות פשרות, אבל עם הזמן והכלים הנכונים תוכלו לבנות לעצמכם עסק לא רע בכלל. אז מה חשוב לזכור?
- כרטיס ביקור
המשיכה העקרונית של רובנו היא לגרסה המודפסת היות וכולנו ראינו אילו דברים מופלאים אפשר לעשות בכרטיס נייר. אך ב-2017 אתם חייבים שיהיה לכם גיבוי דיגיטלי. כדאי לבנות לעסק שלכם אתר שיכלול את קורות החיים, תמונה שלכם ופרויקטים שיש לכם להציג, כמו גם אג׳נדה, פיד לתמונות האינסטגרם וכפתור לייק. אתם חייבים שתהיה לכם נוכחות ברשת ומומלץ גם לפתוח פרופיל לינקדין ולעדכן אותו אחרי כל פרויקט חדש.
- לשכן יש דשא ולכם יש מים – ביחד יהיה לכם דשא ירוק יותר
אתם אולי מתים לדעת משהו על בניית אתרים אבל לא יודעים מאיפה להתחיל ואין לכם זמן. אי שם יש מישהו שמשתוקק לעלות עם האתר שלו לאוויר וכל מה שחסר לו זה קצת עיצוב גרפי. חפשו באתרי ברטרים או ברשתות חברתיות אחר בעלי מקצוע שאתם זקוקים לשירותיהם והציעו להם את שלכם, זה אף פעם לא מזיק לפתח קשרים ויכול לחסוך לכם בהוצאות הראשוניות ובהמשך.
- קחו אחריות
החלפת שירותים יכולה ללכת הרבה יותר רחוק מעולם התוכן שלכם. ברטר ניתן לעשות גם נניח עם עורך דין – בכל מקרה כדאי שתהיה לכם פגישה עם אחד כזה ואם ניתן לחסוך כאן כמה מאות שקלים אז למה לא. בפגישה אחת עם עורך דין (בתמורה לעיצוב ניירות מכתבים, נניח) תוכלו לנסח טיוטה בסיסית לחוזה עבודה שישמש אתכם במעמד חתימה הפרויקט מול לקוחות. מה שצריך לעמוד לרשותכם זו טיוטה המכילה מקום להשלים את שם הלקוח, מועדי ההגשה, סכום התשלום ומועדו, או הסכומים שיגבו עבור עבודות נוספות מעבר להסכם. במקרים של הפרה ישמש חוזה זה כחוזה משפטי לכל דבר.
- תורת המספרים
באותה מידה שתוכלו לייצר החלפת שירותים עם עורך הדין לעיל, תוכלו לעשות זאת גם עם רואה חשבון, אם כי במקרה הזה יותר סביר שתזדקקו לשירותיו ברמה השוטפת (נו, לפחות מוכר במס). קבעו פגישת יעוץ כדי להבין אילו שירותים מוצעים לכם ולמה אתם זקוקים. רואה החשבון גם יכול להיות זה שפותח עבורכם את התיקים ברשויות הממשלתיות השונות, מגיש עבורכם את הדו״ח התקופתי (חודשי/ דו-חודשי ושנתי) והנציג שמתקשר לצעוק על ביטוח לאומי ששוב רשמו שיש לכם חוב למרות שאין. את כל הדברים האלו אתם גם יכולים לעשות לבד וזו רק שאלה של כמה אתם יכולים ומוכנים לשלם עבור הטיפול בנושא.
- סדר יום
אחרי איזה שהוא פרק זמן, תדעו מה דורש מכם יותר ומה פחות אנרגיה, אילו משימות אתם מסיימים במהרה ומאילו אתם מתחמקים בכל פעם מחדש. הניסיון הזה יאפשר לכם להבין איפה אתם יכולים לשפר את התפוקה שלכם וכדי לעשות את זה אתם לא צריכים מאמן אישי צמוד. האינטרנט מציע שפע פתרונות לניהול זמן ופרויקטים ואם נמנה רק כמה אז WorkFlow (אפל) עם ההבטחה ״Spend less taps, get more done״ שגם מתגשמת; אתר Producteev בעל אפליקציית ווב ואפל עם מסלול חינמי רב מאפיינים ועיצוב חינני; ו-Todoist שעוזרת למיליוני אנשים לעשות את מה שהם צריכים.
גם אחרי שתסיימו את כל השלבים הללו ותתחילו לעבוד, תצטרכו לחזור עליהם שוב ושוב. כרטיס הביקור שלכם ותיק העבודות צריכים לשקף את היכולות הנוכחיות שלכם ולהיות מעודכנים בצורה שוטפת; תצטרכו לעבור על כל הסכם עבודה של לקוח; להתעסק בהנהלת חשבונות לפחות פעם בחודשיים; לחפש כל הזמן לקוחות חדשים ולתחזק את אלו הקיימים. אך העבודה הכי מתגמלת היא זו שאתם תעשו על עצמכם וככל שתשכילו ללמוד ולהתפתח, להישאר עם יד על הדופק וכל זאת מבלי לאבד את היצירתיות וההנאה, תקומו ביום בהיר אחד ותבינו שהצלחתם להקים עסק לא רע בכלל.