בשנים האחרונות, אופניים חשמליים הפכו לטרנד של ממש בישראל. ניתן למצוא לכך לא מעט סיבות, ובכלל זה הקושי הכלכלי לרכוש רכב כפתרון לניידות, הפקקים ומצוקת החנייה המאפיינים מקומות רבים בישראל או אפילו המודעות ההולכת וגוברת לאורח חיים פעיל ובריא ככל האפשר. אלא שבחירת אופניים חשמליים אינה דבר של מה בכך. מעבר לדגם ולמאפיינים הטכניים של האופניים, חשוב לתת את הדעת על הסוללה שתשמש את הרוכב. אז כיצד ניתן לבחור את הסוללות האידיאליות? ומהם המשתנים החשובים שנכנסים כאן לתוך המשוואה?
בשנים האחרונות, אופניים חשמליים הפכו לטרנד של ממש בישראל. ניתן למצוא לכך לא מעט סיבות, ובכלל זה הקושי הכלכלי לרכוש רכב כפתרון לניידות, הפקקים ומצוקת החנייה המאפיינים מקומות רבים בישראל או אפילו המודעות ההולכת וגוברת לאורח חיים פעיל ובריא ככל האפשר. אלא שבחירת אופניים חשמליים אינה דבר של מה בכך. מעבר לדגם ולמאפיינים הטכניים של האופניים, חשוב לתת את הדעת על הסוללה שתשמש את הרוכב. אז כיצד ניתן לבחור את הסוללות האידיאליות? ומהם המשתנים החשובים שנכנסים כאן לתוך המשוואה?
מאפייני הסוללה העיקריים
לא צריך להיות מומחה לאופניים חשמליים כדי לדעת שסוללות נבדלות אחת מהשנייה בלא מעט פרמטרים. האבחנה החשובה הראשונה נוגעת למתח הסוללה, כאשר האפשרויות המקובלות הן סוללות במתח של 24, 36 ו-48 וולט. הסוללות החזקות יותר יאפשרו לרכב, באופן רציף, למעלה מ-30 קילומטרים, כאשר אלה בעלות מתח של 24 וולט כ-20 קילומטרים בלבד (הנתונים מתייחס לרוכב שמשקלו כ-75 קילוגרם, ומשתנים אף הם בהתאם לפרמטרים רבים). ברור שככל שהסוללה היא בעלת מתח גבוה יותר כך היא תהיה יקרה יותר – פערי המחירים עשויים להגיע לכ-1,000 ש"ח – אך גם תאפשר רכיבה יעילה, רציפה ומהנה יותר. מצד שני, באם מתוכננות נסיעות למרחקים קצרים, או כאלה בתדירות שאינה גבוהה, ניתן להתפשר ולבחור בדגם זול יחסית.
בטרם תבחרו הסוללה חשוב מאד לאמוד את העומס הצפוי על האופניים עצמם, פונקציה של משקלו של הרוכב, תנאי הדרך בה אמורים לנסוע על פי רוב וסוג המנוע הנמצא באופניים עצמם. ככל שמשתנים אלה הופכים את התמונה למורכבת, כך חיוני לבחור בסוללה באמפר גבוה, שלא יביא לשחיקה או לפגיעה בביצועי האופניים. על כל פנים, ניתן ואף מומלץ להתייעץ גם גורמים המשווקים אופניים, ולראות, על פי הפרמטרים האלה, מה הם המאפיינים הספציפיים של סוללה שהם ממליצים עליה.
סוללת ליתיום היא מונח רחב במיוחד
מרבית הסוללות המשווקות עבור אופניים חשמליים הן סוללות ליתיום, בעוד מיעוטן סוללות לד. אלא שגם כאן ניתן לחלק את הסוללות לשלושה סוגים עיקריים, בהתאם לדרגות האיכות שלהן: ליתיום יון, ליתיום פולימר וליתיום פריט / ליתיום ברזל. ידוע כי אורך החיים של סוללות ליתיום פולימר יהיה מעט נמוך ביחס לסוגים האחרים, כאשר לרוב היא מחזיקה מעמד עד אלף טעינות (בליתיום ברזל, המספר עומד על כ-1,500 טעינות). על אותו עיקרון, גם המשקל של הסוללות מהסוג הראשון יהיה נמוך יותר, ומחירן הכולל נמוך ביחס לאלטרנטיבות.
מכיוון שליתיום הוא חומר דליק, כשלא נעשה בו שימוש נכון, חשוב לבדוק מי בדיוק עומד שאינם מוכרים דיו – גם אם המחיר שלהן נראה זול, בנקודת ההתחלה. כשזה נוגע לאופניים, מה שזול עלול להפוך ליקר, או אפילו למסוכן, במרוצת החודשים.
מומלץ לרכוש סוללות כחול לבן המיוצרות כאן בארץ. כך תוכלו להיות שקטים שיש למוצר שלכם אבא ואמא וכתובת במקרה הצורך. חברת עמיסל, אשר מרכזת את רוב פעילותה במרכז הפיתוח והמפעל באשדוד מאז הקמתה ב – 1989, מתמחה בעיצוב וייצור סוללות סטנדרטיות לצד סוללות ייעודיות מותאמות אישית. הניסיון הרב והמקצועיות הלא מתפשרת של עמיסל העניקו לה את תו התקן המחמיר ISO9001. החברה הינה דוגמא להצלחה ישראלית יוצאת דופן המשתפת פעולה עם גופים רבים גם בעולם. עמיסל ממשיכה לכוון כלפי מעלה ובמעבדות המתקדמות של החברה נבחנות סוללות בתנאים שונים ונבחנות דרכים למקסימום אנרגיה במינימום משקל סוללה.